MASALAH / ISU





5 Masalah/isu Yang Dihadapi Oleh Ibubapa/Penjaga Dan Guru.

1.     Anak enggan mendengar arahan (suka melawan).
Ibubapa/penjaga atau guru pasti sentiasa menghadapai situasi ini, pasti dalam pemikiran kita ini adalah situasi yang biasa bagi anak-anak seawal usia. Bagi yang kurang sabar memang pasti da meletup rasanya, arahan yang cukup mudah dan ringkas tidak boleh dipatuhi atau dilakukan. Malangnya, tanpa kita sedari perlakuan sedemikian sebenarnya tidak normal. Pada situasi sedemikian, emosi anak berkenaan sebenarnya berada dalam keadaan tidak stabil. Tabiat sering mengamuk, gemar berhujah, sering menentang dan enggan mematuhi aturan dilihat sebagai tanda mereka mengalami gangguan emosi atau ‘Opposition Defiant Disorder’ (ODD).

2.     Mudah tersinggung dan mudah marah.
Bila dirumah atau didalam kelas pasti akan ada yang buat bising atau menganggu rakan yang lain, pasti ibubapa atau guru akan menegur atau marah. Bagi kanak-kanak yang menghidapi gangguan emosi ringan ini, mereka pasti akan mudah tersinggung. Dari situ kanak-kanak ini akan mula memberontak dan marah kerana dimarahi. Mereka akan bertindak lebih agresif dirumah atau didalam kelas, setiap teguran atau nasihat tidak dihiraukan langsung. Baginya setiap teguran yang ditujukan kepadanya itu  adalah merupakan sesuatu hukuman yang sangat berat baginya dan tidak boleh diterima. Ia juga merasakan teguran itu sebagai suatu tindakan yang amat menyakitkan dan tidak boleh dilupakan malah  ia menganggap dirinya yang ditegur atau dimarahi adalah orang yang tidak boleh dimaafkan lagi.

3.     Suka mengasingkan diri dan tidak mahu bersosial.
Kanak-kanak yang menghidapi gangguan emosi ringan ini kebiasaan nya mempunyai tahap keyakinan diri yang rendah. Mereka telah menetapkan dalam pemikiran mereka, bahawa semua orang disekeliling mereka tidak suka pada mereka. Setiap apa yang mereka lakukan pasti ada saja yang tidak kena dan ditegur atau dimarahi oleh ibubapa atau guru. Mereka lebih gemar bersendiri atau mengasingkan diri dari bercampur dengan ahli keluarga atau rakan-rakan disekolah. Agak sukar untuk kita mendapatkan kerjasama dari mereka jika inginkan mereka laukan sesuatu atau sertai kerja kumpulan.

4.     Sentiasa berasa sedih.
Jika ibubapa atau guru terlihat kanak-kanak yang duduk bersendirian tiba-tiba menangis, pasti kita akan rasa kesian atau tidak paham kenapa kanak-kanak tersebut menangis. Dipujuk tak mahu, dipeluk tak mahu, nak diberi ganjaran pun tak mahu. Jadi bingung apa sebenarnya kehendak mereka. Perasaan sedih timbul mungkin kerana berlakunya masalah keluarga di rumah, ada keinginannya yang tidak tercapai, rakan- rakan menjauhinya kerana tingkah lakunya, atau kemiskinannya, atau pelbagai jenis gangguan yang menimbulkan kesedihan di hati mereka.

5.     Suka membuli, bergaduh dan suka berbohong.
Buli dilakukan secara kumpulan atau individu, dan berlaku kepada sekumpulan atau seorang kanak-kanak yang lain. Pembuli merasa satu kepuasan apabila keinginan berjaya dilaksanakan tanpa memikirkan kesan negatifnya kepada mangsa atau dirinya sendiri kelak. Kebiasaan kejadian buli ini terjadi diluar kawasan rumah, seperti di sekolah atau tempat tersorok dari permandangan orang ramai. Selain dari membuli, kanak-kanak ini juga suka berbohong atau meletakkan kesalahan yang dilakukan kepada orang lain. Dengan melakukan semua ini, mereka dapat rasa kepuasan kerana dapat melepaskan rasa tidak puas hati atau rasa marah pada orang lain.


RUJUKAN:
-        Nur Aina Hassan, PENA AINA 66 Gangguan Emosi Murid,  26 Mac 2015 http://noorainahasan.blogspot.com/2015/03/gangguan-emosi-murid.html
-        Osman Lisut, BH Online Anak suka melawan, enggan patuhi arahan tidak normal,


Ulasan