CADANGAN / INTERVENSI AWAL
5 CADANGAN INTERVENSI BAGI GANGGUAN EMOSI RINGAN
Gangguan
emosi ringan yang dihadapi oleh kanak-kanak bermasalah pembelajaran perlu
ditangani supaya tidak berlarutan menajdi gangguan emosi yag lebih teruk.
Mereka yang bermasalah pembelajaran tidak memahami bagaimana untuk mengatasi
gangguan yang dirasai oleh emosi mereka. Sebagai ibu bapa dan guru, adalah
menjadi tanggungjawab untuk membantu mereka mengatasi gangguan emosi tersebut.
Guru
:
1. Interaksi
dua hala dan berbincang secara peribadi
Menjadi tanggungjawab seorang guru
untuk membantu murid yang bermasalah terutamanya masalah dalam pembelajaran.
Mereka mungkin bersifat pendiam, penakut, pemalu dan guru boleh mengadakan sesi
kaunseling untuk membantu mereka mengatasi perasaan tersebut (Nurziana, 2012). Selepas
itu guru boleh menggalakkan mereka menyertai dalam aktiviti pembelajaran
bersama murid-murid yang lain. Guru harus juga mendorong murid-murid normal
supaya mereka dapat menerima murid-murid yang bermasalah dalam kumpulan mereka
dan tidak menyingkirkan murid-murid bermasalah tersebut (Nordin Tahir, 2010).
Cara ini dapat mengelakkan murid yang bermasalah mengalami gangguan emosi
ringan.
2. Berbincang
di antara ibu bapa dan guru
Kanak-kanak
yang mempunyai masalah pembelajaran sering merasa rendah diri dan tidak
berkeyakinan. Guru boleh mengadakan perbincangan dengan ibu bapa kanak-kanak
tersebut bagaimana mereka dapat membantu meringankan tekanan emosi yang
dihadapi. Jika di sekolah, guru berperanan mengawasi kanak-kanak dan di rumah
ibu bapa juga perlu memainkan peranan. Tidak hanya meletakkan tanggungjawab di
atas bahu guru semata-mata tetapi berusaha untuk mencari jalan penyelesaian
untuk anak-anak ini. Sebagai ibu
bapa murid, mereka seharusnya memberikan kerjasama sepenuhnya kepada guru
dengan memberikan maklumat yang diperlukan oleh guru khas yang bersangkut- paut
dengan anaknya.
3. Menggalakkan
kanak-kanak meluahkan perasaan
Guru
boleh menggalakkan anak murid untuk meluahkan peraasan mereka samada gembira,
sedih, marah atau tidak berpuas hati terhadap sesuatu. Kanak-kanak bermasalah
pembelajaran sering memperlihatkan kecelaruan emosi. Emosi mereka sukar diramal
dan sering berubah-berubah. Jadi, guru boleh melakukan aktivit P&P di dalam
kelas yang membolehkan mereka meluahkan perasaan mereka. Seperti contoh
aktiviti bermain dan menyanyi. Melalui aktivit bermain, kanak-kanak akan
mengetengahkan perasaan mereka dan mengurangkan masalah tingkahlaku emosi yang
mengganggu cara kanak-kanak berfungsi secara normal (Maryam Ahamd, 2017).
Ibu
bapa:
1. Peka
dengan keperluan anak
Kanak-kanak
yang mempunyai gangguan emosi ringan terkesan akibat daripada peristiwa dalam
keluarga seperti penderaan, penceraian ibu bapa dan pengaruh keluarga.
Kanak-kanak yang hidup di dalam keadaan yang negatif akan merasa sedih, susah
hati, marah, tidak tentu arah dan banyak lagi. Ibu bapa perlu peka terhadap
keperluan anak-anak supaya emosi mereka tidak terganggu sehingga boleh
menyebabkan gangguan emosi yang lebih teruk. Ibu bapa boleh meluangkan lebih
masa bersama anak-anak dan mengambil tahu tentang pelajaran mereka.
2. Menyediakan
persekitaran yang sihat
Adalah
menjadi tanggungjawab ibu bapa menyediakan persekitaran yang positif dan sihat
untuk anak-anak terutama mereka yang mengalami gangguan emosi. Mengambil kira
setiap aspek terutama dari segi emosi, ibu bapa boleh memastikan anak-anak
mendapat bimbingan dan interaksi sosial supaya anak-anak tidak merasa tertekan.
3. Memberi
sokongan moral dan motivasi
Kanak-kanak
yang mengalami gangguan emosi ringan kadang-kala mengalami tekanan akibat dari
persekitaran sekolah yang tidak kondusif, pengaruh rakan-rakan dan sebagainya. Menurut
Epstein (2001), penglibatan ibu bapa dalam pembelajaran anak-anak di rumah,
pembuat keputusan dan kolaborasi dengan
masyarakat penting kerana banyak kebaikan dan faedah yang diperolehi oleh ibu
bapa sekiranya mereka turut memainkan peranan dalam aktiviti kanak-kanak
termasuk mengurangkan kanak-kanak yang mengalami gangguan emosi ringan tidak
merasa keseorangan dan terpinggir.
Rujukan
Maryam Ahmad
(2017). Intervensi Kaunseling Kanak-kanak.
Nordin Tahir
(2010). Kanak-kanak Berkeperluan Khas.
Institut Pendidikan Guru Ipoh.
Nurziana Zini (2012). Gangguan Emosi Kanak-kanak. Academia.
Zarina Abd Aziz;
Safani Bari (2015). Penglibatan Ibu Bapa
di dalam Kelas Pendidikan Khas Bermasalah Pmebelajaran. Universiti
Kebangsaan Malaysia. International Seminar on Special Educationfor Southeast
Asia Region.
Ulasan
Catat Ulasan