APA ITU GANGGUAN EMOSI RINGAN?



GANGGUAN EMOSI?

 Perkataan emosi sebenarnya berasal daripada bahasa Perancis, “emotion” yang bermaksud “kegembiraan”. Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, emosi bermaksud perasaan jiwa yang kuat, seperti sedih, gembira, takut dak lain-lain. Bruno (1984) mendefinisikan emosi sebagai suatu keadaan yang mempu menganggu kitaran bendalir di dalam badan. Oleh itu beliau melihat emosi daripada pespektif ini kerana apabila seseorang itu mengalami emosi, hampir keseluruhan keadaan homeostasisnya terganggu dengan pelbagai perubahan fisiologi yang berlaku dalam tubuhnya.

            Gangguan emosi merupakan satu situasi yang menunjukkan seseorang individu mengalami konflik dalaman yang sukar untuk diatasi olehnya. Kamus Dewan telah memberi maksud gangguan emosi adalah akibat konflik yang tidak dapat diselesaikan dan dicirikan dengan keresahan sama ada melalui pertuturan atau perlakuan tertentu. Konflik atau gangguan dalaman akan memberi kesan ke atas tingkah laku seseorang. Gangguan emosi berlaku apabila situasi atau masalah yang dihadapi melebihi kebolehan seseorang untuk mengatasinya. Gangguan emosi boleh dialami oleh sesiapa sahaja termasuk kanak-kanak terutama murid-murid sekolah.

Rujukan:

 Nur Aina Hassan, PENA AINA 66 Gangguan Emosi Murid, 26 Mac 2015 http://noorainahasan.blogspot.com/2015/03/gangguan-emosi-murid.html
  


Ulasan