FAKTOR/PUNCA



Faktor Keluarga: 
  • Pertengkaran dan perceraian kedua ibu bapa. 
  • Status ekonomi keluarga yang tidak stabil serta masalah kewangan 
  • Hubungan ahli keluarga tidak rapat, sering berlaku pergaduhan antara adik- beradik serta menyebabkan anak kurang perhatian, penghargaan dan kasih sayang daripada ibu bapa.
  • Selain itu,penderaan oleh ibu bapa atau penjaga yg bersikap ibu bapa yang pilih kasih terhadap anak mereka.
Faktor Rakan Sebaya:
  • Rakan sebaya yang agresif dan sering bergaduh serta mengeluarkan ejekan dan penghinaan daripada rakan sebaya.
  • Selain itu,rakan memberi ugutan dan membuli rakansebaya.
  • Rakan sebaya yang suka menunjuk selalu disingkir dan tidak diterima oleh rakan sebaya.
Faktor Guru:
  • Guru yang mengamalkan pilih kasih/diskriminas seperti memberikan kasih sayang yang tidak sama.
  • Gaya dan kaedah pengajaran yang kurang sesuai dalam sesi pengajaran dan pelajaran. 
  • Guru yang kasar dan agresif seperti kerap memarahi kanak-kanak. 
  • Hubungan guru, murid yang kurang mesra serta kepimpinan guru yang autokratik.
Faktor Sekolah:
  • Suasana dan persekitaran sekolah yang tidak kondusif seperti kurang kemudahan infrustruktur sekolah untuk memberikan keselesaan kepada kanak-kanak.
  • Budaya sekolah yang hanya mementingkan kecemerlangan akademi serta peraturan dan disiplin sekolah yang terlalu ketat.
Faktor Persekitaran /Masyarakat :
  • Ahli masyarakat yang materialistik. Hasad dengki dan prasangka ahli masyarakat seperti kurang persefahaman dalam kalangan ahli masyarakat. Sering mendiskriminasi dalam masyarakat.
Rujukan: 
 Nur Aina Hassan, PENA AINA 66 Gangguan Emosi Murid, 26 Mac 2015 http://noorainahasan.blogspot.com/2015/03/gangguan-emosi-murid.html

Ulasan